30.3.2015

Alkuraskaus...

Joitain uusia havaintoja viikonlopun ajalta.

1. Alkuraskauden väsymys on lamauttavaa. Siihen ei auta, että jää makoilemaan sohvalle. Kokeilin sitä lauantaina. Oli karmea olo ja väsymys vain yltyi. Sunnuntaina palasin liikunnan pariin ja se vaikuttaa toimivan paremmin. Normaalia enemmän vaatii kyllä itsekuria lähteä silmät puolitangossa liikkeelle.

Liikkumisen haittavaikutus on taas se, että piristyy ihan tarpeettomasti ja yöunet jää liian lyhyiksi. Ja siitä seuraa taas huoli, miten kädellinen katkarapu selviytyy, kun energiat on imetty tyhjiin liikunnan ja valvomisen yhdistelmällä.

2. Pahoinvointi on aaltomaista ja minulla se on jotenkin päin vastaista kuin ilmeisesti normaalisti. Kun aamulla herään, olo on hyvä. Kunnes syön jotain. Välittömästi aamupalan jälkeen olo on huono. Kylläisenä olo on kaikkein pahin. On se nälkäisenäkin vähän ällöttävä, muttei niin kamala kuin ruokailun jälkeen.

3. Alavatsa kipuilee nyt selvästi enemmän kuin viime viikolla.

4. Neuvolaan olla yhteydessä ajoissa. Minä en sitä tehnyt ja kun viimein sain aikaiseksi soittaa, oli jäljellä vain yksi aika, joka oli otettava. Eikä ollut ihan paras mahdollinen aika. Nyt täytyy vaivihkaa yrittää säätää kokouskutsua...

5. Luulen näkeväni raskaana olevia joka puolella. Olen kuvitellut erinäisten henkilöiden olevan raskaana, henkilöiden toiminta viittaa kuitenkin ihan muuhun.

6. Tekee mieli rasvaista ja suolaista ruokaa. Ennen ei ollut ongelma syödä terveellisesti. Ei se nytkään mikään iso ongelma ole, mutta terveellisen ruuan lisäksi tekee mieli vedellä kaikkea epäterveellistä kaksin käsin. Ennen ei esimerkiksi ollut ongelma kieltäytyä sipsitarjoilusta, nyt juutuin lasten kemuissa sipsikulhon ääreen. Sipseissä on akryyliamidia, mutta eipä tuo tieto halua hillitse. Kaupassa himiöin eineslihapullia, lihapiirakkaa, nakkeja. Mies onneksi on kovan luokan terveysintoilija eli toistaikseksi on joku joka hillitsee, kun itse en siihen pysty. Valitettava haittapuoli on se, että söpö raskausmahan sijaan taitaa minulla kohta näkyä läskimaha.

7. Kahvi on välttämättömyys hyödyke. Olen yrittänyt vähentää määrää. Huonolla tuloksella.

8. Luumuista on apua ummetukseen. Ei siitä sen enempää. Tuo roskaruokahimo, ei sovi kovin hyvin yhteen tämän ongelman kanssa.

8 kommenttia:

  1. Mä himoitsin kanssa kaikkea rasvaista, suolaista ja epäterveellistä! Esim. lihapiirakoita ja makkaraperunoita, joihin en normaalisti edes suostu koskemaan. Toinen oli sipsit. Normisti olen enemmän makean ystävä. Mulla oli noita himoja lähinnä alkuraskaudessa niinä hetkinä kun pahoinvointi hiukan helppasi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Toiveita siis on, että tätä ei kestäkään loputtomiin.

      Poista
  2. Täällä vetelen just pizzaa toisella kädellä ja kännykkä toisessa kädessä. Oli pakko saada. :) Mies oli kokannut pojan toiveesta perunamuusia ja kalacrispiesejä. Minä pakkasin ne huomiseksi evääksi ja laitoin pizzan uuniin. :D

    Mulla makea pahentaa oloa ihan sikana. Päätinkin että mulla alkaa herkuton huhtikuu.

    Tässä joku päivä sai kyllä tosissaan käyttää tahdonvoimaa, kun olin huilaamassa ennen jumppaa. Olin unen rajamailla ja tajusin että pitää lähteä jos aikoo mennä...

    VastaaPoista
  3. Missä vaiheessa on ensimmäinen neuvola? Minulla ensimmäinen oli rv 11+2 ja se tuntui ihan järkyttävän pitkältä ajalta odottaa.
    Jos tulisin uudelleen raskaaksi, niin käsittääkseni noita neuvoloita on karsittu entisestään, joten varmaan sitten pääsisin ekaan neuvolaan vasta puolessa välissä :D
    En tiedä mahtaako näissä olla kuntakohtaisia eroja vai johtuiko mielestäni myöhäinen eka neuvola siitä varhaisultrasta, jossa kuitenkin kävin.

    Toivottavasti kaikki sujuu mukavasti ja muutos tapahtuu helposti :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mulla ainakin on eka neuvola rv 9+2. Edelliselle viikolle olisi jo laittanut ajan, mutta halusin mieluummin vasta ultran jälkeen, ettei turhaan tarvi mennä, jos ultrassa todetaan, ettei siellä ole mitään elävää. Ja ultra on siis rv 8+5.

      Poista
    2. 1. neuvola on siis 9+5. Jossain taisi lukea, että viikoilla 8-10 oli yleensä, joten meneehän tuo vielä hyvin siihen haarukkaan :)

      Poista
  4. Mä soitin neuvolaan kaksi viikkoa plussatestin jälkeen eli kun olin rv 6. Olin aika häpeissäni, koska Helsingin neuvolan sivuilla niin selkeästi sanottiin kahdessa paikassa, että soita heti kun kuukautiset on myöhässä. Onneksi täti puhelimessa oli ymmärtäväinen. Meillä on ensimmäinen neuvola-aika tällä viikolla ja se tuntuu melkoisen kummalliselta.

    Itse muuten ostin roiskeläppäpitsan viikonloppuna ekaa kertaa sitten yläasteen (se on niin ällö), mutta hyvin upposi :D Oon kyllä oksennellut ja pahoinvoinut tässä sen verran, että paino on pudonnut 2,5 kg plussauksen jälkeen. Ehkä se sitten jossain kohtaa lähtee nousukiitoon.

    t. Janna

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hieman nolo olo oli, kun ajanvarauksen täti kysyi "niin sinä olet juuri tehnyt positiivisen testin?"...Ööh, eikun olin eilen varhaisultrassa ja nyt on jo 7+2. Mutta eipä kukaan klinikalta ohjeistanut, että kannattaisi kuitenkin varata aika neuvolaan. Jotenkin ajattelin, että varhaisultra vähentäisi kiirettä neuvolan suhteen.

      Mäkin pyörittelin roiskeläppää viime viikolla kaupassa, mutta päädyin sen sijaan pakastepitsaan :D Sitä saikin sitten sulatella ehkä n. kaksi vuorokautta...

      Poista